2013 BBBikers R.v. België

Autour de la Belgique

Bosbeekbikers, van 9 tot 13 mei 2013.

Donderdag 9 mei, nog even poseren voor het nageslacht, om 8u20 vertrekken we te Schiplaken naar Nederland, Slenaken, voor de eerste etappe van onze vijfdaagse “Ronde van België”.

Onze route loopt in de oostelijke richting, via Haacht, Holsbeek, over de Chartreuse berg, Lubbeek en Zoutleeuw. We fietsen ten noorden van Sint-Truiden tot Wellen en Hoeselt waar we onze lunchpauze houden. Ieder van ons had een lunchpakket mee maar desondanks had Mark voor de groep nog vele rijstvlaaikes, bananen en isotone sportdranken meegebracht.

Vooraf was afgesproken, daar we geen extra chauffeur ter beschikking hadden, dat iedereen een deel van het parcours met de wagen zou rijden. Na goed 90km neemt Guido het stuur over van Mark.

Verder tot Maastricht en Valkenburg waar we speciaal een lus maken om de bekende “Cauberg”  op ons palmares te schrijven. Daarna is het nog 15km fietsen door het mooie Nederlands-Limburg.

Na 149km bereiken we Slenaken, Best Western Hotel, gemiddelde snelheid van 24,2km/u, 6u10 gefietst en een hoogteverschil van 1100 meter.

Hoogteprofiel dag 1.

Schermafbeelding 2013-08-19 om 09.25.47

Vrijdag 10 mei,

Vandaag fietsen we echt wel internationaal! Vertrekken in Nederland, fietsen via Eupen in België, duikelen dan enkele kilometers Duitsland binnen nabij Monschau, terug België in, en finishen in Luxemburg. Deze etappe is tevens onze koninginnenrit, er moet 2810 meter geklommen worden.

Om 8u30 vertrekken we voor onze tweede etappe. Na goed 30km wanneer we reeds op Belgisch grondgebied fietsen nemen we afscheid van Guido, spijtig, hij kon maar één dag vrijmaken.

In Eupen laat Tim, onze parcours designer, de groep een stevige lus maken… ’tja, en dan zelf thuis blijven? 🙂

Dadelijk bij het uitrijden van Eupen start onze langste klim van de dag, 10km, Monschauer Strasse, het wegdek ligt er zeer slecht bij, het is voortdurend links, rechts uitwijken en roepen,  “PUT” om  zo iedereen zijn aandacht erop te vestigen. Halverwege de klim halen Pieter en Dirk ons in, zij waren om 6 uur vertrokken met de auto vanuit Schiplaken en fietsen vanaf hier mee tot het einde van de BBBikers Ronde van België.

Nabij Monchau draait onze route richting zuiden via Robertville, Waimes en Stavelot. Hier start de legendarische klim ” Le Stockeu” waarop we halverwege halt houden aan de gedenksteen ter ere van “Eddy Merckx”. 2.3km lang en stukken tot 21%, het is trekken en stompen om recht en vooruit te geraken. Even verder volgt de Côte de Wanne, 2.2km en een steilste strook van 13%. Deze twee hellingen zijn zeer geliefd bij wielertoeristen maar ze zijn vooral bekend door de wielerklassieker Luik-Bastogne-Luik.

Nog 25km te gaan, Gouvy, Tony en ikzelf fietsen voorop, de groep achter ons slaat linksaf, wij niet. Na wachten en telefoneren zetten wij ook onze rit verder, mijn gps stuurde me de verkeerde richting, namelijk een straat te ver linksaf. Resultaat, 3km meer. In de bijna laatste klim zien we de groep in de verte op het eind van de volgende klim. We dalen snel, houden ook bergop het tempo hoog maar de Bosbeekbikers stonden ons boven op te wachten. Het is dan nog 10km, eventjes wat lichte regen maar wanneer we links afdraaien op de N18 voor Clervaux richting Urspelt, trekt de hemel terug open. 2 Kilometer  klimmen tot hotel, we komen droog, moe maar voldaan binnen.

We logeren in Château d’urspelt waar onze voorzitter een voortreffelijke menu reserveerde, een greep uit de desserts, ni slecht hè! Maar later wordt het nog beter, dan dalen we af in de kelders van het Château, locale bieren van ’t vat maar natuurlijk alleen voor …. en spijtig, hiervan geen foto’s voor het thuisfront.

Afstand: 158km, gemiddelde: 22km/u, tijd: 07u15, hoogtemeters 2810.

Hoogteprofiel dag 2.

Schermafbeelding 2013-08-19 om 09.26.08

Zaterdag 11 mei, na eerst 2km af te dalen moet bijna 3km stevig geklommen worden aan 5 à 6 procent. Daarna balanceren we voor 60km tussen de  340 en 475 meter hoogte. Het is al na 20km dat we terug België binnen fietsen via Allerborn-N874-Longvilly. Het is keren en draaien, op en neer, de mooie vergezichten verzachten de inspanningen en de tegenwind. We passeren ten noorden van Bastogne, Sainte-Ode en fietsen vervolgens ten zuiden van Saint-Hubert, over Libin en Maissin.

Even verder in het dorpje Bièvre vinden we tussen twee regenbuien in een geschikte plaats om te picknicken. Het is amper 12 graden, een fijn zonnetje maar de jasjes blijven aan en dicht.

We hebben nog 20km te gaan als we Frankrijk binnen rijden, eerst 10 dalende kilometers en dan een finish met 10 vlakke kilometers. Hier, we zullen het nooit afleren, wordt er stevig doorgereden, lees “gekoerst”. Resultaat en verhaal, “de achtervolgers moesten wachten op de ontsnapten”? 🙂

Later op de avond zorgt Marc M, bekendste quizmaster van Schiplaken, voor een sportquiz…Dirk en Yves zullen deze met voorsprong winnen.

Vandaag 143km gefietst met een gemiddelde van 23,5, in een tijd van 6u06 en 1950 hoogtemeters.

Hoogteprofiel dag 3.

Zondag 12 mei, het is zeker niet de wijn en het bier die er voor gezorgd hebben dat ik me van deze etappe niet veel meer herinner, we zijn weliswaar vier maanden later als ik dit neerpen, maar wel de enorme tegenwind die er de ganse dag heerste, en ons alzo het ontspannen, rondkijkend fietsen ontnam. Meer dan waarschijnlijk zijn we vertrokken om 8u30, geen regen, amper 6 graden, het was kil en vochtig, het voelde alsof het herfst was.

Revin, een rustige kleine Franse stad gelegen aan de Maas, 32km ten zuiden van Givet is zeer geschikt als uitvalbasis. Ideaal vertrekpunt voor meerdere mooie fietstochten.

Vanaf de eerste kilometer moet er geklommen worden, we stijgen in 7km van 128m naar 384 hoogtemeters, een bijna gemiddelde van 4%. Daarna lijkt het op papier een gemakkelijke rit, steeds in dalende lijn, maar de felle tegenwind zorgt voor het lage daggemiddelde. Lunch na 80km aan het bergop gelegen kerkje van St. Remy-Chaussée. Na de innerlijke mens gesterkt te hebben trekken we verder in westelijke richting. Voor het bos van Wallers-Arenberg houden we halt, groepsfoto en merk ik een abnormaliteit in mijn voorband?

Met nog minder dan 20km te gaan komen de herinneren van mijn Tour de France boven, Saint-Amand-Les-Eaux was in 2010 mijn vertrek- en aankomstplaats. We overnachten er in het zelfde Pasino Saint Amand hotel als toen.

’s Avonds klinken we op de verjaardag van Marc VD.

151 kilometer gefietst, tijd; 6u24, 1210 hoogtemeters en een gemiddelde van 23,5km/u.

Hoogteprofiel dag 4.

Maandag 13 mei, de laatste rit, we verlaten Saint-Amand-Les-Eaux om 8u45, de wind blaast vandaag in het voordeel maar we krijgen wel nog enkele fikse regenbuien.

Na enkele kasseistroken, 25km verder, fietsen we terug op Belgisch grondgebied. Meermaals om de route niet te lang te maken, fietsen we op ietwat drukkere banen, gepaard gaande met de nodige regen, zorgt dit al vlug voor lekke banden. Voorbij Brugelette, Gages en en Fouleng komen we in een prachtig natuurpark “Bois de la Provision”. In het bos volgen twee stevige hellingen kort na elkaar. De groep valt uitéén maar na een lange afdaling en aan de eerste mogelijke wegverandering wordt er gegroepeerd. Ter hoogte van Gooik volgt de steilste helling van de dag, we stijgen via een mooie geasfalteerde weg en maken bijna 100 hoogtemeters in geen twee kilometer. Dan is het lunchtijd maar waar zit Mark…met onze verse boterhammen? De auto gps stuurde Mark alle richtingen uit, behalve naar onze te volgen route!

Verder fietsen we ten noorden van Brussel via Grimbergen, Vilvoorde tot Schiplaken.

Weer een knappe meerdaagse trip, onderweg wordt er reeds van gedachten gewisseld voor de volgende trip, uitdaging.

147 kilometer, 5u49  gefietst, 850 hoogtemeters en een gemiddelde van 25,2km/u.

Hoogteprofiel dag 5.

Totalen: 8000 hoogtemeters, 748km in 31u46, gemiddelde van 23,55km/u.

Eén antwoord op “2013 BBBikers R.v. België”