2013 Keerbergen – Parijs H/T

Mijn eerste meerdaagse fietstocht, waarbij de bagage bestaande uit kledij, toiletgerief, schoenen, eten, reserve materiaal en dergelijke voor 4 dagen mee op de fiets moet, gaat tot Disneyland, Parijs, heen en terug.

Zondag 11 augustus, ik vertrek thuis om 6u50.  Gepakt met mijn gerestylde mountainbike fiets ik richting Bertem, aldaar zullen Dirk en Luc aansluiten en mee fietsen tot Cerfontaine. Dirk staat versteld hoe mooi mijn mountainbike is omgebouwd, zijn bewondering is zo groot dat het hem dadelijk doet goesting krijgen om op deze manier een fietsvakantie te maken.

Het geeft je zoveel meer vrijheid en je bent van niemand afhankelijk. Keerzijde is wel dat je of goed getraind moet zijn of de tochten niet te lang mag maken. Na één dag had ik het laatste al wel begrepen. Er staat vandaag bijna 200km op het programma, veel dus, zeker gezien het golvende parcours en de 20kg bagage. Daarbij kwam nog de tegenwind (zuidwest), gelukkig namen Dirk en Luc (reden met koersfiets en zonder bagage) het kopwerk voor hun rekening tot de middagpauze, 115km. Op de vlakkere stukken kan ik de snelheid van 25km/u makkelijk aan maar bij de minste helling, na stilstand of een scherpe bocht voel je dat het gewicht van de bagage de snelheid doet krimpen. Ter hoogte van Sambreffe houden we halte om de drinkbussen te vullen en eten we bij een bakker minitaartjes met aardbeien. Even verder loopt onze route bijna evenwijdig met de drukke N5, Charleroi – Couvin, en klimmen we in verschillende trappen tot een hoogte van 265m. Juist voor Cerfontaine steken we het meer ” l’Eau d’ Heure” over op de N978, geen tijd om even te zwemmen, de baan loopt op en neer met telkens klimmen en afdalen aan 10%. We bereiken Cerfontaine rond één uur in de namiddag, lunch, pasta bolognese. Pas om 14u30 zetten we terug aan, Dirk en Luc fietsen in de noordelijke richting terug naar huis, mijn tocht gaat verder zuidelijk, eerst tot Chimay waar ik zal passeren aan het hotel waar ik na de derde dag zal overnachten. Dan nog 65km te gaan, de route wordt steeds mooier, de wegen smaller, nog wel golvend maar overwegend in dalende richting. Het valt me op dat alles verlaten is, week van 15 augustus, de fransen zijn met vakantie. Sowieso als je in deze streek fiets, voorzie je van voldoende eten en drank tenminste wanneer je de departementale wegen volgt, je komt geen café, laat staan een winkeltje tegen. Mijn drinkbussen worden gevuld door een vriendelijke locale dame.

Om 18u15 kom ik aan te Clermont-les-Fermes, na 9u30 op de fiets te hebben gezeten.

Route dag 1, 198km: Keerbergen, Bertem, Ottenburg, Waver, Sambreville, Gerpinnes, Cerfontaine, Chimay, Beaumé, Vigneux-Hocquet, Clermont-les-Fermes.

Gemiddelde: 20,7km/u, tijd: 9u30, hoogtemeters: 2020m.

Hoogteprofiel dag 1.

Maandag 12 augustus, 7u30, ontbijt, geen echt fietsersvoer maar wel lekker Frans brood en croissants. 8u30 na het nemen van enkele foto’s zet ik aan richting Parijs. De eerste 20km gaan overwegend in dalende lijn waardoor ik het gevoel krijg de rit van gisteren goed verteerd te hebben maar niets is minder waar, na de eerste stevige klim voelen de benen zwaar aan. De wind zit overwegend zijdelings, noord-west, en het zonnetje schijnt volop, het landschap is golvend, graanvelden zover de horizon reikt en boeren rijden van 7u00 tot 23u00 met hun tractoren heen en weer om het graan binnen te halen.

Ik volg de D18, autostrade onderdoor tot St.-Erme-Outre-et-Ramecourt, hier start de eerste stevige klim van de dag. In minder dan 2km stijgt de hoogte van 75m naar 205m. Boven aangekomen is het uitzicht prachtig en volgt er een mooie afdaling richting het  “Lac de l’Ailette”. Voorbij het meer, D967 volgen en 3km klimmen.

Zolang het stijgingspercentage niet boven de 8% gaat, haal ik tussen de 10 en 12km/u. Later, op de laatste klim van de dag, wanneer mijn gps 14% stijging aangeeft is mijn tempo nog  amper 6 à 8km/u. Na Neuilly-St.-Front volg ik eerst de D4, verder D22 en D17 tot aan de stad Meaux, gelegen aan de Marne. Er resten me dan nog 25km tot Disneyland, Parijs.

Aankomst om 17u15, moe, leeg… ik heb de afstanden alsook de kleinere hellingen onderschat.

Route dag 2, 155km: Clermont-les-Fermes, Sissonne, Chanouille, Braine, Neuilly-St.-Front, Brumetz, Mary-s-Marne, Quincy Voisins, Disney.

Hoogteprofiel dag 2.

Dinsdag 13 augustus, gisterenavond vierden we de verjaardag van mijn echtgenote Karine, ik beslis daarom vandaag iets later te vertrekken. Karine brengt me met de auto tot afrit 20 op de A4 ter hoogte van Château-Thierry.  Hierdoor wordt de rit met 50km ingekort. Eens de fiets op is het één kilometer klimmen maar dan is het 38km meestal dalend. De vooraf ingebrachte route via gps kan niet gevolgd worden maar gelukkig heb ik de nodige landkaarten bij. Het wordt dus een rit zoals vroeger met de klassieke landkaarten in de achterzak, gps is natuurlijk makkelijker, maar het lukt me behoorlijk zonder te moeten stoppen met één uitzondering in het dorpje Mont-Notre-Dame. Op kilometer 100 fiets ik terug door Clermont-les-Fermes, eerste overnachting, nu via de D977, er moeten dan nog ongeveer 60km gefietst worden.

Mijn route kruist of volgt enkele malen de heen route maar in grote lijnen is het een totaal ander parcours. Ter hoogte van Any-Martin-Rieux hou ik even een pauze, vlug een foto maken van de getoonde kerk, het is dan nog 20km tot Chimay.  10km voor Chimay klimmen tot 315m, hoogste punt van de dag.

Na 155km bereik ik Chimay, terug 7u55 op de fiets, gemiddelde van 19.6km/u en 1510 hoogtemeters.

Route dag 3, 155km: Château-Thierry, Couincy, Mont-Notre-Dame, Bourg-et-Comin, Sissonne, Renneval, Any-Martin-Rieux, Chimay.

Hoogteprofiel dag 3.

Schermafbeelding 2013-08-15 om 13.45.07

Woensdag 14 augustus, 8u30, na het nemen van enkele foto’s vertrek ik voor mijn laatste rit, richting Keerbergen. Het parcours gaat in dalende lijn, weliswaar met enkele knikjes en de wind blaast in de rug.

Ik neem alle tijd om te genieten van het landschap, de rit loopt wederom voor 95% over landelijke smalle wegen waar het gemotoriseerde verkeer voor het grootste deel bestaat uit tractoren. De dorpjes ten zuiden van Charleroi, Rognée, Thy-le-Château en Aiseau, dewelke op mijn route liggen zijn zeker een bezoek waard. Ik neem dan ook alle tijd om er rustig door te fietsen, de vergezichten zijn echte prentkaarten.

Bij  het uitrijden van Sambreville, stop aan snackbar, halve baguette met Parma ham en sla en lekkere koffie.

Verder gaat de route richting Louvain-la-Neuve en Waver, hier krijg ik twee kasseistroken van 800 meter voorgeschoteld en dan volgt er een stevige klim tot Ottenburg, “Chaussée d’Ottenbourg”. Dan resten me nog 30km met twee knikjes en 20 vlakke kilometers.

Mijn vierdaagse in één woord, voldaan!

Thuis na 148km, 7u00 op de fiets, 1150 hoogtemeters en een gemiddelde van 21,2km/u.

Route dag 4, 148km: Chimay, Froidchapelle, Thy-le-Château, Nalinnes, Aiseau, Louvain-la-Neuve, Terlanen, Neerijse, Meerbeek, Keerbergen.